söndag 5 december 2010

arton nitton tjugo


Den sista artonårsdagen är firad. Den firades med brunch. Nu är vi myndiga. Allihop. Nu kan vi gå ut på ställen (innan klockan 22.00) och rösta på rätt parti(er) och köra bil.

Nästa år blir jag nitton, och det är ännu äldre än vad jag var förr. Och! Sen blir jag tjugo. Det innebär att jag inom det decenniet kommer att göra en massa skrämmande saker. Som att baka pepparkaksdeg och läsa Virginia Woolf och dricka svart kaffe.

...vänta, det gjorde jag igår. Hmm. Jag försökte dock även bygga en snögubbe (han/hon dog), dansade runt i en matvarubutik med ett paket a-fil samt sjöng med till smurfarnas julhits.
Blandningar av vuxenhet och den fantastiska juvenila tiden är makabert bra kompromissar! Och helt vuxen ska jag inte bli förrän jag blir femtiosex år gammal, alternativt aldrig.

Inga kommentarer: