tisdag 14 juni 2011

Frågan är: har jag missat något?

Det finns vissa storfilmer jag av en mycket enkel anledning inte tagit mig tid att se: jag har inte
tänkt på dem. De har funnits där i bakhuvudet och lurat lite grand, såsom storfilmer ofta gör, men aldrig riktigt tagit sig fram till den delen av huvudet där man fattar beslut att gå och hyra den.
Bland dessa storfilmer finner vi Gudfadern och Star Wars, bland andra. Det är inget anti-science fictionstatement eller protest mot maffiafilmer eller liknande, det är bara det att jag inte varit nog intresserad av att se dem. Men jag undrar: har jag missat något? Jag vägrar att se en film bara för att man "bör" se den (likaväl som att läsa en bok för att man "bör" göra det). Jag ser hellre det jag faktiskt vill. Solkigt och lite moralpretentiöst, jag vet, men jag gillar att vara sådan.
Frågan är också om man någonsin kommer kunna ifrågasätta någon huruvida de tilltalar en utan att bli förknippad med Robert DeNiro...

Inga kommentarer: