lördag 16 januari 2010

Äta djur.

Jag blir lite varm inombords när jag ser att Jonathan Safran Foers nästa bok Eating Animals handlar, som titeln förespråkar, om vegetariska saker.
Den påstås vara "antikött" men inte "förespråka vegetarianism". Precis så paradoxalt och förvirrande som det ska vara, det här med frågan om vad man får och ska äta, och vad som är omoraliskt, och vad som är omoraliskt att anse vara omoraliskt.

Jag är en vegetarian som tycker att kött smakar (smakade) ljuvligt. Det är helt och hållet tråkmoraliskt och prettoetiskt, varför jag väljer att låta mitt julbord bestå av ostsmörgås och ägghalvor istället för köttbullar och perfekt griljerad julskinka som doftar fantastiskt.
Kvällens bekännelse är att jag ibland kan känna att det är oerhört frestande, att bara strunta i mitt lilla infall (för jag får ju trots allt infall jämt, som att ta en ryskakurs, tona håret blått, bli nyttig, bli onyttig, spela saxofon, resa till Ukraina, införskaffa trasiga secondhandglasögon, etc) och våldsamt tugga i mig en kycklingklubba.

Förhoppningsvis kan Eating Animals ge mig en liten vegetarisk kick.

Inga kommentarer: