söndag 31 januari 2010

Knatte, Tjatte och Josef Stalin.

Det här påminner mig om de blodigt allvarliga debatterna man förde på mellanstadiet om vem som egentligen var vem bland Knattarna. Min teori var att Knatte var röd, Fnatte grön och Tjatte blå. Den som sade emot fick hårt motstånd.
När jag sedan mognade (lite) i övre mellanstadiet insåg jag att debatten var relativt irrelevant. Ledde ingenvart. Argumenten var någorlunda ensidiga ("SÅ ÄR DET BARA") och mötte samma motargument.

Jag förklarade då för de jag förde debatten med, att faktum var att Knattarna från början minsann var gula, orangea och röda. Och att ingen (inte ens geniet Don Rosa) visste vem som var vem av dem.
Och vem vet, kanske byter de mössor lite då och då? Det måste vara tråkigt att vara röd (inte politiskt nu, klargörande) hela livet.Debatten dog och mystiken med den. Än en gång då sanningen skadat mellanstadieelever.

Inga kommentarer: