torsdag 11 mars 2010

"I'll see my lawyer about this as soon as he finishes law school."

Ämnet för min andra Written Task - "Duck Soup", satirfilmen från 1933 med bröderna Marx i huvudrollen.
Jag är uppväxt med svartvita filmer med denna slags humor, och trots att jag var cirka elva när jag först såg och uppskattade den här filmen, gillar jag den fortfarande.
Särskilt då jag äntligen börjar se satiren av krig och patriotism i den, förutom bara det roliga med en man som bara kommunicerade med en tuta.
Denna Written Task-händelse har väckt min lust för Marxbröderna igen. Nu, dags för The Big Store som lite avslappning.




“Dig trenches, with our men being killed off like flies? There isn’t time to dig trenches. We’ll have to buy them ready made. Run out and get some trenches. Wait a minute: [gestures to his chin] Get them this high and our soldiers won’t need any pants. Wait a minute: [gestures over his head] Get them this high, and we won’t need any soldiers.”

“You're a brave man. Go and break through the lines. And remember, while you're out there risking your life and limb through shot and shell, we'll be in be in here thinking what a sucker you are.”

Inga kommentarer: