onsdag 10 mars 2010

Projektarbete utanför skolan

Hej och hjärtligt välkomna skall ni voras till dagens dos onödig information. Vad ska det handla om idag?
Det ska handla om en kvinnas (jo, en kvinna, faktiskt, det syns numera när håret blivit långt igen, och det är passande och trendigt med kvinnor som bloggar nuförtiden, särskilt nu i åttonde mars-ruset) nyskapande och nyskapta projekt.

Så börjar vi.
(Kvinnan är jag, S.O.T., skaparen av S.O.T. alltså, för att klargöra saken)

1. Projekt: självdisciplin.
Och det är ungefär lika roligt som det låter. Och eftersom allt som inte är roligt är väldigt otrendigt nuförtiden, skall vi inte gå in på det mer.

2. Projekt: Dwayne.
Ja, nu vet jag vad som händer i era huvuden, ni tänker: jaså, hon tänker avlägga ett tysnadslöfte på grund av någon spännande filosof och vara knäpptyst i nio månader?
För att göra er alla besvikna, är det inte riktigt det som det går ut på, snarare motsatsen. Mitt forna liv som Dwayne (ja, jag har haft karaktärsdrag liknande hans) har gjort sig påmind på sista tiden, särskilt då jag under en föreläsning om veganism fick panik av att inte känna någon annan än mig själv - och det är ju lite svårt att stå och mingla med sig själv - smet därifrån och var heltyst resten av dagen.
Nog för att det var underhållande att vara lite Dwayne-ish. Man fick massvis med tid över att läsa, reflektera, filosofera över små mysterier i livet som hur snabbt glasögon egentligen blir smutsiga, och njutningar som att ta tiden på hur snabbt man kan gå ett varv i ett bibliotek -men för det mesta var det bara jobbigt. Så jag skall alltså trycka undan de drag som liknar dessa, envist och bestämt. För Dwaynes skull.

3. Projekt: Körkort.
För ett år sedan vägrade jag ens ha något med bilar att göra. Synen av en bil påminde mig bara om att människor förstörde hela planeten med sina fruktansvärda monster till personbilar - och jag vägrade givetvis vara en av de som nöjt gick runt och viftade nöjt med sina körkort.
Nu har jag dock kommit till den punkt då jag gärna vill ha körkort. Inte bil. Körkort.
Dessutom, intalar jag mig, är det okej att köra om man kompenserar lite. Jag äter inte kött - klimatbov vad svensk köttinformations hemsida och förespråkare än säger - så jag säger som så: hit med personbilar och jag skall ge er en katastrofal förare med ett körkort!

4. Projekt: cykel.
Jag har bestämt mig för att cykla till Bredaryd den första maj.
Ja, detta är ännu ett av de projekt jag hittar på och möts med nästan uteslutande skeptiska påpekanden. Till exempelvis varför jag ska cykla hela nio mil till Bredaryd när människor knappt ens orkar åka bil dit.
Jag tänkte mest göra det för att sätta min kondition på prov, använda mig av karta för att hitta i Sveriges djupsmåland, upplevelsen - och så är det ju första maj. Jag kan demonstrera mot/för något.

Mot körkort kanske. Eller för självdisciplin. Eller mot svårigheten att veta hur man stavar "disciplin". Eller mot övertagande blyghet.
Eller bara för att ett av mina projekt ska bli verklighet.

Inga kommentarer: