söndag 29 augusti 2010

Another day in Luxemburg



,




Luxemburg blev mitt favoritland. Jag har en outtalad fascination för mikronationer (fast det råder delade meningar huruvida det faktiskt är en mikronation) och för ställen där man talar flera olika språk - i Luxemburg talar man tyska, franska och luxemburgska som modersmål. Det är annat än min svenska, inte helt perfekta engelska och extremt knackiga spanska.

Bildkommentarer: tornet är en liten hemlig gång i Grunds gruvor, där vi vandrade runt och blev mest rädda för spindlar.
Duvorna är två Luxemburgska duvor som talar om saker som luxemburgska duvor talar om. Förslagsvis finanskrisen, eller kanske vintillverkning.
Alla husen och allt det där är helt enkelt Grund, en del av Luxemburg som tidigare använts som kvinnofängelse, enligt vår guide.
Kvinnan som försöker dricka capuccino med grädde, det är jag. Jag fick grädde i precis hela ansiktet och över halva mig själv.

jag lovar och svär, det var sista gången jag dricker Capuccino med grädde, men verkligen inte sista gången jag åker till Luxemburg. Att cykla fem mil i trettioåtta graders värme är till och med underbart där. Där är hela livet en enda lång, luxemburgsk dröm.

Inga kommentarer: