torsdag 6 januari 2011

2010 i en lista

Eftersom det hade varit nyår och allt för ett tag sen, är det ju en medmänniskas yttersta plikt att göra upp lite listor över bäst/sämst artister, bäst/sämst filmer, bäst/sämst träningstrender (strip yoga och värmeaerobics möts här i en alltför spännande kamp) och bäst/sämst mat- och dryckestrender som det gågna året bjöd på.
Man sitter och minns tillbaka och kollar runt lite på sofistikerade hemsidor för att kolla om det verkligen var så, var verkligen Håkan Hellström så stor i år? Eller blev han så stor att han faktiskt krympte på vägen och nu måste vi alla dyrka en lite, lite mindre artist som nästan är lika stor men som inte skyltar med sin storhet och därför lyckas bibehålla den krympande formen istället för att växa större och ---
--vad pratade jag om nu igen?
Eh.

Och det här med rosé/fanta, kom vi fram till att det var gott eller ska vi slänga det på sämst-listan för att alla hipsters började dricka det som energidryck innan värmeyogan?

Nä, hörninini, det här med bäst och sämst år 2010 blir en alldeles för stor kontrast. Dessutom vet jag inte vart jag ska ta vägen. Var finns alla de sajter som guidar mig till ett korrekt liv?
Jag gör helt enkelt så att jag listar fem helt banala saker som inträffat under 2010. För jag har nämligen hört att det här med att vara storslagen och sticka ut kommer att vara ute under hela 2011. Nu ska vi vara neutrala istället.
Så, här kommer min helt banala och neutrala lista över 2010 (helt utan kategoriserande, det är också ute i år):

På plats nummer 5: Kranvattnet. En mycket god dricka som förvisso inte smakar något, men som alltid finns där.
På plats nummer 4: limstiftet. Ingen tänkte på hur praktiskt det var att äga ett limstift i år. Men de är faktiskt mycket bra att ha. Valfritt märke dessutom, ingen lim är bättre än någon annan.
På plats nummer 3: busshållsplatsbänkarna. Aldrig har väl busshållsplatsens bänkar haft ett så genomslående år som 2010. Där har de stått och agerat sittplats åt oss så många gånger.
På plats nummer 2: Koldioxidutsläppen. Ja, de ökar. Det blir bara mer och mer koldioxidutsläpp för var år som går. Grattis, koldioxiden, välkommen till världen (innan du förstör den)!
På plats nummer 1: Meningslöst talande. Det sker hela tiden och överallt utan att man tänker på det. Hatten av för det meningslösa talandet som får plats nummer ett på min neutrala, okategoriserade årslista.

Puss. Men ingen kram (det skulle bli för mycket)

Inga kommentarer: