söndag 9 januari 2011

och jag somnar när du drar halva jordens befolkning över en kam

Mitt i ett vimlande Mediamarkt under de dagar då mellandagsrean nådde sin topp stod jag bland en miljon människor som slogs om nya ipads och bestämde mig själv för att jag skulle bryta normen och hederligt köpa musik. Jag köpte Marina & the Diamonds, kvinnan jag såg vid en nästan folktom scen på Way out West (resterande av den slutsålda festivalens besökare såg på Håkan Hellström istället).

Då jag inte är en kvalificerad (av mig själv, för jag är min egen kvalificerare) musikrecensent vill jag bara lite kortfattat sammanfatta det som att det är en medryckande och bra skiva med många utmärkta citat ur låttexterna ("Cause I feel like I'm the worst, so I always act like I'm the best").
Däremot krossar hon mitt hjärta i låten Girls, där hon som så många andra tjejer vill strongt påpeka att de minsann inte är "tjejiga". Utan lite coolare. Lite som det där coolare könet. Lite som de där... killarna. Ja, just dem. De är ju mycket häftigare än tjejer. De aldrig illa om varandra eller om hur mycket kalorier de äter.
Eller?

Jag blir så förbittrad över att vi i det här samhället har gjort klart för oss vad som passar sig för en kvinna och vad som passar sig för en man - men ännu ledsnare blir jag av att det är skamligt av att uppfattas som mycket kvinnlig (för någorlunda kvinnlig måste man ju ändå vara, annars är man en otäck femunist) istället för lagom mycket kvinnlig.
Det ska inte synas att man sminkar sig. Man ska absolut inte prata om det. Kurviga, kvinnliga linjer ska bantas bort. Jag har läst otaliga intervjuer med tjejer som påstår att de hellre "umgås med killar" för att de är lite mer "rätt fram".

Ha! Bullshit. Visst har jag hört en massa tjejer prata om andra tjejer och refererat till dem som "slampiga" och pratat illa om hur de sminkar sig - men alla tycks tro att det bara är tjejer som gör detta för att vi naturligt hatar varandra. Killar gör det precis lika mycket. Jag har hört precis lika många killar som tjejer prata om tjejers sexualitet på ett sätt som skulle få femtiotalet att skrika: "hey! jag vill ha min sexualitet tillbaks!". Jag har hört precis lika många killar som tjejer prata om varandras kroppar på ett mardrömslikt sätt - "han är spinkig, hon har babyhull, hon sminkar sig fult."

Bara... släpp det. Förstå att tjejer inte naturligt föds som skitsnackare. Förstå att killar inte är några lojala superhjältar rent genetiskt.

Låttexten till Girls, för att förstå min frustration:

Is there any possibility
You'll quit gossiping about me
To hide your insecurities
All you say is "blah, blah"

Girls they never befriend me
Cause I fall asleep when they speak
Of all the calories they eat
All they say is "na na na na na" (na na na na na)

Inga kommentarer: