torsdag 28 april 2011

nollfyra tjugoåtta

Då jag var liten förundrades jag ständigt över hur det kom sig att just jag skulle födas på den mest perfekta dagen. 28e april. Vår, världen är fläckad med vita, viskande vitsippor, solen kysser mitt ansikte med D-vitamin. Lika gärna kunde jag fötts under svekfulla december. Eller utröttande juli. Men nej, jag föddes i den perfekta månaden i den perfekta årstiden.

Likagärna som psykologer kan resonera kring att det är situationen som skapas av tankarna och inte vice versa som vi männsikor oftats tycks tro, kan man resonera kring det faktum att jag kanske intalat mig själv att det är just denna dag, just denna månad, just denna årstid som är min tid. Men jag vill tro att det var avsett för mig, såsom decemberfantaster är avsedda att födas i december och septemberentusiaster att födas i september.

Naivt? en aning. Jag har hört att vi som föds på senvåren är naiva av naturen, så det var väl tur att jag föddes nu.Naivt konstverk skapad av mig och vänner då jag fyllde femton. Idag för fyra år sen, med andra ord.

Inga kommentarer: