fredag 20 maj 2011

örter

I och med att jag nu odlat örter på balkongen, har mitt örtintresse blivit större. Jag har gått ifrån att tycka att de mest luktat gott till att bli fascinerad av vilka effekter man kan få av dem. Låter måhända obscent...
När man tänker efter finns det trots allt ett stort apotek ute i naturen för användning när det behövs. Till exempelvis groblad mot sår och kokt rosmarin som en ansiktsmask. Jag har varit relativt mot natur som läkemedel, men jag undrar nu egentligen varför. Varför skulle en massproducerad grej innehållande en massa kemikalier vara bättre som salva/ansiktsmask/smärtstillande vara bättre mot det som naturen erbjuder?

Oj. Jag har blivit en örtkvinna. Nu kommer jag att gå runt och predika om de fantastiska effekterna av myntate och hallonblad för alla som inte vill höra. Kufiskt.

Inga kommentarer: