onsdag 17 augusti 2011

veganskt etc

Jag är vegetarian, ganska militant sådan. Såpass militant att något i mig går sönder i tusen bitar när någon säger något klyschigt köttaktigt ("vad saknar du mest? äääälskar kyckling alltså! skulle inte kunna leva utan kyckling etc etc i all oändliget) och jag måste anstränga mig för att inte snäsa något i stil med: ja, men, hur smakar kadavret då?

Därför försökte jag ikväll vara lite vegan, och steka veganska pannkakor till kvällsmat och lunch imorgon. Så att jag kan må bra av att inte stjäla någon kalvs mat, eller någon hönas foster. Men ack då. Pannkakorna misslyckades. De ville inte komma loss från stekpannan, så resultatet blev kladdiga stekpannor och ett gäng varma... degbitar som inte gick att äta. Inte ens med lingonsylt. Jag försökte. Det smakade som varma degbitar... med lingonsylt. Och lunchen imorgon får bli något ihophafsat i sista stund.

Och jag som försöker bli mer vegansk. Nåväl, ett misslyckande mer eller mindre. Tur att bloggen 365 days of breakfast har blivit relativt vegansk, så att jag kan inspireras därifrån.

Inga kommentarer: