tisdag 27 september 2011

värna om oskyldiga

Att arbeta för en hög lön är inte ett alternativ för mig. Just därför har jag tagit avstånd från att kolla vad lönen är för några av de framtida yrken jag funderat på, för att undvika all form av pengafixering.
Dock blir ibland lusten för stor för att kunna undgå att kolla medianlönen för veterinärer. Jag tror att de flesta kan känna igen sig i det (nej. okej. jag förstår.). Vad finner jag inte om det faktum att manliga veterinärer tjänar 50 000 kronor mer än kvinnor om året?

Jag trodde att det hade förändrats. Jag trodde att det inte var på det här viset längre. Jag trodde faktiskt på riktigt att vi i Sverige hade någorlunda jämställdhet, men när inte ens något så fundamentalt som lönen är jämställd, finns det mycket som behöver ändras på.

Jag undrar, varför skulle jag som kvinnlig veterinär tjäna mindre än en manlig?
Är det för att jag kostar så mycket för samhället?
Är det för att jag har en massa östrogen och hormoner och grejer som gör att jag bara kan "mysa" och "gosa" med alla djur istället för att faktiskt medicinera dem som de manliga veterinärerna gör?
Ta bort kvinnligt. Ta bort manligt. Ta fram lika lön.
Tack. Så mycket.

/Hon med så mycket östrogen att hon inte kan sköta sitt jobb ordentligt.

Inga kommentarer: