lördag 2 maj 2009

Varg.

Det är klockan åtta en lördag, och jag bryter totalt mot principerna jag egentligen ska åta mig som sjuttonåring och kastar mig - efter en lång promenad, I might ad - framför en dokumentär på tvåan om vargar.
(Jag kan inte låta bli att vara lite stolt över detta. Jag väljer dokumentär framför förfest. Jag är officiellt en nörd.)

Under dokumentärens gång sitter jag mest och gör små förälskade fnitterljud så fort jag ser en varg (och även en korp, vilka jag också är fascinerad av) och måste ha min hund till hands att klappa och låtsas att hon är en varg.

Sen blir det bara sorgligt. En massa vargar dör, ingen vet hur eller varför. De bara dör. En varghund blir dödad av en varg.
Jag sitter och gör lyckliga ljud och gråter om vartannat.
De är så fiiina... åh, han dog. snyft.

Jag förstår faktiskt inte varför människor dödar varg. Jag kan självfallet förstå om fallet är så att en varg attackerar ens hund, och man bara... råkar ha en gevär till hands? ...då kan det väl vara inte så farligt att försvara sitt djur... eller?
Jag menar, vad ska man göra? Om en varg dyker upp och attackerar min egen hund... usch, jag kan inte ens tänka på det.

Förutom det förstår jag faktiskt inte tjuvjagandet på varg. De är bara som djur är. Djur attackerar andra djur. Sådana är de, så har de alltid varit.
Jag menar, det är ju omöjligtvis bara varg som kan tänkas attackera människors tamdjur.
Det är ju något fel eftersom människor i alla tider har förföljt vargen, tjuvskjutit den och förgiftat djurkadaver bara för att bli av med den.
Gör man så här mot andra djur?

Är det så att vargen är Sveriges mest förföljda, missförstådda djur, eller har bara vargjakten förstorats i media?

Jag menar, borde inte människor vara helt loco över rävar? Rävar dödar hönor och kaniner som vi människor sprejar ner myggor. Vargar dödar väl inte får och liknande så väldans ofta?

Well, I guess I will never know.
Jag tycker dock att vi ska vara rädda om vår varg och ta väl hand om den.
För att den är så awesome.

I min trevliga framtid ska jag forska om vargar. Och då ska jag kunna skriva något bättre om vargar än bara flummigt crap.

Inga kommentarer: