lördag 8 maj 2010

Mnih

Så idag var min mors mor (mormor med andra ord) och hälsade på i den svartvita lägenheten jag kallar mitt hem. Hennes man, min morfar, var också med på ett litet hörn och nynnande litet.
Jag visade dem internet, och lärde mormor skicka sitt första mejl (mormor är åttioåtta år och inte särskilt teknisk). Det var en väldigt fin syn.
På den ljusa skärmen visade jag dem sedan potentiella utbildningar. Klickade bland de vitblå bokstäverna som visade studiealternativ på Göteborgs Universitets hemsida.
Och herremingurka, det är lika bra att komma ut ur den gamla malätna och dammiga nördgarderoben direkt. Jag vill läsa allt där. Precis allt. Zoologi. Psykologi. Globala studier. Internationella relationer. Litteraturvetenskap. Miljövetenskap. Sociologi.

När jag kommer ut ur högskolan kommer jag att vara redo för pension, men det är väl okej? Bara att fortsätta plugga det som är intressant, lära sig nya saker, tills man är redo att pensionera sig och slå sig ner i en Norrländsk villa med inomhuspool och bibliotek.
Precis så, precis så, tack.

Min mormor sade förresten det smartaste jag hört på en massa år: "Åh, du dricker kaffe. Det är bra, det är en förståndig flicka vi har."

Inga kommentarer: