torsdag 25 augusti 2011

I am not a robot

Jag måste få gnälla lite.

Här väljer man Sveriges jobbigaste, stressigaste, pretentiösaste (struntar i att den böjningen inte finns) gymnasieutbildning för att man tror att man ska komma in på det man vill efteråt. Hårt arbete lönar sig, etc. Men åh, NEJ! Så roligt ska vi inte ha det.

Trots att jag gått IB måste jag nu läsa upp alla tiotusentals ämnen (okej, bara kemi A, kemi B, fysik A & B och matte D) som man missar på IB om man inte är en robot och läser alla de jobbiga ämnena på samma gång. Och jag tror inte på robotar. I alla fall inte på att vara någon själv.
SÅ, nu sitter jag här och läser kemi A, matte C och fysik A på distans på heltid lite om varandra samtidigt för att hinna med allting. Och hamnar i behörighetsgrupp två. Tack för det.

Så, lite råd för alla blivande gymnasieelever:

- Läs en mindre jobbig linje. IB är inte värt det. Du kommer bara missgynnas för allt hårt arbete i slutändan ändå.
- Skolka. Jag hade 98,5 % närvaro, hjälpte det mig ett dugg? Nej.
- Läs alla tråkiga ämnen (fysik A, kemi A, etc) så att du kommer in på allting.
- Kom på vad du vill bli när du är femton-sexton år gammal. Glöm att det kan ta tid att komma på vad man vill i livet. Svenska skolsystemet räknar med att man kan det i högstadiet då man är så omogen att man tycker att FP är ett schysst parti (ja, jag talar om mig själv. och skäms.)

Låter det krångligt?Ja, men det är det Sveriges skolsystem räknar med. Jobbigt för dig och mig som inte visste vad de ville bli när vi var femton. Vi som trodde att allt löste sig bara vi jobbade tillräckligt hårt.

Inga kommentarer: